Historia przedniej szyby
Jak to się zmieniało na przestrzeni lat
I. Ewolucja szyby przedniej
1900-1912
Pierwsze szyby przednie były płaskie i osadzone w drewnianej ramie. Początkowo używano zwykłego szkła.
1912
Powstają firmy, które rozpoczynają produkcję niedawno wynalezionego szkła laminowanego. Pierwsze laminaty składały się z dwóch tafli szkła, między którymi znajdowała się warstwa acetylocelulozy.
1918-1930
Szyby przednie dzielone w pionie i poziomie z zamocowanymi na zawiasach górnymi szybkami, które można było otwierać osobno. Montowane głównie w dużych zamkniętych samochodach.
1925-1955
Nieruchome, jednoczęściowe, płaskie szyby przednie w metalowej ramie, pionowe lub nieznacznie nachylone, montowane we wszystkich typach samochodów.
1948
Opracowano ulepszoną folię międzywarstwową z poliwinylu. Nowoczesna, silnie spajająca i bardzo odporna folia PVB po raz pierwszy znalazła zastosowanie w połowie lat 60-tych XX wieku.
1948-1953
Poprzedniczka giętej szyby przedniej: dwuczęściowa, płaska szyba przednia łamana w kształcie litery V. Przez krótki czas montowana w limuzynach, dłużej stosowana w samochodach sportowych.
Od 1953
Pierwsza jednoczęściowa gięta szyba przednia. Początkowo montowana pod kątem około 30°, później zaś nawet pod kątem 50° do pionu.
Od 1971
Bardziej skomplikowane, laminowane szyby przednie z pasem przeciwsłonecznym i opaską zaciemniającą naniesioną metodą sitodruku. Szyba w kształcie stożka zapewnia dobrą jakość optyczną nawet przy montażu pod kątem 65° do pionu.
Od 1988
Złożona gięta szyba przednia, która swoim kształtem harmonijnie współgra z sylwetką nadwozia.
Od 2002
Szyby przednie o bardziej złożonej krzywiźnie stają się integralną częścią struktury nowoczesnych pojazdów. Tego typu szyby przednie mogą być wyposażone w takie elementy, jak przewody ogrzewania elektrycznego, naniesione metodą napylania powłoki metaliczne odbijające ciepło, automatyczne czujniki deszczu i światła oraz odkryte krawędzie.
II. Współczesność
1. Czujniki deszczu
2. Kształtowanie szkła
Szkło gięte dopasowywane jest do kształtu okien pojazdu. Po podgrzaniu szkła stosuje się gięcie grawitacyjne lub wyginanie w prasie, aby uzyskać złożone kształty pozbawione fałd oraz innych defektów optycznych.
3. Szklane okna dachowe
Projektanci coraz częściej projektują w samochodach duże szklane dachy. Takie części, nazywane dachami Cielo, są dwa lub trzy razy większe od tradycyjnych okien dachowych, co sprawia że potęgują wrażenie przestrzeni oraz zwiększają ilość światła w samochodzie.
4. Szyby chroniące przed słońcem
Szyby, ograniczające nagrzewanie się samochodu pod wpływem promieni słonecznych. Zapewniają:
- większy komfort pasażerów,
- mniejsze obciążenie układu klimatyzacji, co oznacza mniejsze zużycie paliwa,
- mniejszą przepuszczalność promieni ultrafioletowych, co wydłuża trwałość materiałów użytych do wykończenia wnętrza pojazdu.
5. Systemy odprowadzania wody
6. Szyby boczne laminowane
- Większy komfort: redukcja hałasu o wysokiej częstotliwości, ochrona przed promieniowaniem UV, lepsza ochrona przeciwsłoneczna oraz mniejsze bezpośrednie promieniowanie słoneczne.
- Zabezpieczenie: mniejsze ryzyko kradzieży i lepsza ochrona przed włamaniem.
- Bezpieczeństwo: mniejsze ryzyko wypadnięcia z pojazdu, większa wytrzymałość na przebicie szyby przez przedmiot.